lördag 15 november 2008

Avslutande tankar

Konferensen är nu slut och det är dags att sammanfatta intrycken från konferensen. Jag är imponerad över kvalitén och bredden på presentationerna under den här konferensveckan. Det är häftigt att IBM flugit in i princip alla chefsarkitekter och huvudutvecklare för deras WebSphere-produkter för att presentera det senaste kring produkterna och de problem som de löser. Det gör att presentationerna inte blir så säljaktiga utan istället fokuserar på de problem som ska lösas och hur man tänkt kring lösningarna. Man får även en unik inblick i de problem som IBM nu fokuserar på och vart produkterna är på väg.

Det som jag uppskattar med IBM är att de har produkter och tänk kring många områden, vilket blir väldigt tydligt på en sådan här konferens. Det som är IBM:s styrka är att produkterna och tänket fungerar bra tillsammans för att lösa större och komplexare problem så som att få ihop en bra SOA-lösning för ett större företag. Det finns säkert många konkurrenter som har produkter som är "bättre” inom sina specifika områden men om man bara får/vill välja en leverantör och vill att alla produkter ska integrera bra med varandra idag och i framtiden så är IBM ett säkert val. Det är ju den bilden IBM vill måla upp för sina kunder och partner på den här konferensen och jag måste säga att man lyckas väldigt bra.

Summa summarum så var konferensen mycket bra och gav en hel del ny kunskap som jag och de kunder jag konsultar åt kommer att ha nytta av.

Inga kommentarer: